Kell egyáltalán weboldal? Én is el tudom készíteni vagy szakembert bízzak meg? Hogyan fog nekem bevételt termelni a honlap? Milyen buktatók lehetnek az elkészülése folyamán? Egyre gyakrabban kapom meg kérdésként, hogy milyen szempontokat kell és érdemes figyelembe venni weboldal készítésnél. Most összeszedtem nektek azokat a pontokat, amiket mindenképpen mérlegeljetek, mielőtt belevágnátok az online jelenlétetek kialakításába.

Kell egyáltalán weboldal?

Induló vállalkozások esetében gyakran merül fel a kérdés, hogy érdemes-e weboldalt csináltatni vagy elegendő Facebook oldal esetleg Instagram jelenlét. Egy jól megtervezett weboldal nem kiadás, hanem megtérülő befektetés, de miért is?

Rádtalálnak az érdeklődők: Ha valaki keres valamit a neten és te nem vagy jelen az online térben, akkor a konkurenciád máris lépéselőnyben van hozzád képest. Ha fizetett hirdetéseket is használsz a forgalmad növelésére, akkor egy modern megjelenésű weboldal sokkal inkább alkalmas lesz az ajánlataid bemutatására, mint a Facebook oldalad.

Hitelesebbé teszi a vállalkozásodat: Aki nincs fent a neten, az nem is létezik… Egy vállalkozás esetében ez hatványozottan igaz. Ha nem találsz információkat egy vállalkozásról online, akkor automatikusan megkérdőjelezed, hogy vajon mennyire lehet valós.

Visszahozza az árát: A weboldaladon megfelelően alkalmazott marketing stratégia segítségével a látogatókat vásárlóvá tudod alakítani. Ehhez mindenképpen tartalmaznia kell a weboldalnak egy jó ajánlatot és értékesítési oldalt (Landing oldalt). Ezen az oldalon az érdeklődőket értékesítési szövegírással, megnyerő dizájnnal és ellenállhatatlan ajánlattal kell ösztönöznöd a vásárlásra.

Időt szabadít fel automatizálható folyamatok segítségével: Hagyd, hogy az online jelenléted a nap 24 órájában neked dolgozzon. Az vevőszerzés teljes folyamata, számlázás, időpontfoglalás…stb. automatizálható egy megfelelően felépített weboldalon keresztül. Olyan szolgáltatók, akiknek még nincs kialakult ügyfélkörük, egy jól felépített ajánlattal, weboldallal és jól beállított hirdetésekkel nagyon hamar megtölthetik a naptárat.

Ha komolyan veszed a vállalkozásodat és szeretnél egy olyan online jelenléttel rendelkezni, ahol a leendő ügyfeleid, vásárlóid rátalálhatnak a tevékenységedre, akkor a válasz egyértelműen igen, kell. Ha van weboldalad, akkor lehetőséged van olyan értékesítési rendszert kialakítani, ahol nem neked kell menned az ügyfelek után.

Például szolgáltatás alapú vállalkozóként ajánlás és hideghívások útján is lehet ügyfeleket szerezni, de mennyivel elegánsabb és kényelmesebb megoldás, ha valaki a weboldaladon látottak alapján szeretné igénybe venni a szolgáltatásaidat és nem neked kell tukmálnod. Ezeken kívül egy weboldal folyamatosan növelni fogja a brandedet, melynek hatására egyre több lehetőséged lesz, akár másokkal való együttműködés formájában.

Marketing stratégia a weboldal mögött

Stratégia először utána a weboldal. Mielőtt bármit is elkezdenél felépíteni, el kell döntened, hogy milyen stratégiát fogsz alkalmazni. Egy átgondolt weboldal a megfelelő stratégiára alapozva sikeressé teszi a vevőszerzést. A legtöbb vállalkozónak nincs ideje bonyolult marketing megoldásokat alkalmaznia, ezért igyekeznek egy nagyon egyszerű folyamatot választani.

Ehhez elegendő egy ügyfélszerzésre optimailzált weboldal, ahol részletesen bemutatjuk az ajánlatunk előnyeit vagyis, hogy mivel fog hozzájárulni a mi megoldásunk a vásárló életéhez. Ahhoz, hogy meg tudd győzni a látogatót 5 kritériumnak kell megfelelnie a weboldaladnak:

👉 Modern megjelenés és egységes arculat, átláthatóság

👉 Eladásra ösztönző szöveges tartalom

👉 Megfelelő ajánlatok kialakítása

👉 Értékesítési oldal felépítése (Landing oldal)

👉 Forgalom irányítása az ajánlataidra, hirdetések

A tapasztalataim szerint ez a leghatékonyabb módszer, hogy költséghatékonyan tudj vásárlókat szerezni. Én is erre a stratégiára alapozom a vevőszerzésemet, mivel stabilan, tömegesen és nagyon nagy részben automatizáltan hozza az eredményeket.

Kit bízzak meg a feladattal?

Mindenképpen olyan szakemberhez fordulj, aki rendelkezik iparági tapasztalattal és átlátja azt a folyamatot, hogyan fog a weboldal bevételt termelni a számodra. Tehát a kiválasztottnak a programozási, technikai tudás mellett rendelkeznie kell marketing szemlélettel és ismernie kell az iparágadra jellemző vásárlói útvonalakat is.

Higgyétek el nekem, hogy ez ezerszer fontosabb, mint az, hogy mennyire lesz modern az oldal megjelenése. Nyugodtan kérdezd meg, hogyan fog felépülni az értékesítési rendszered. Hogyan fog profitot termelni számodra.

Meg vannak határozva a pontos céljaim?

Ha nem tudod pontosan megfogalmazni, hogy mit akarsz, akkor a weboldal készítés előtt igényelj konzultációt. Ez a legtöbb esetben ingyenes általában 1 óra és ilyenkor méri fel a weboldal készítője, hogy pontosan mire is lenne szükséged.

Alapvetően neked kell meghatároznod az irányvonalakat és a célokat, azonban ha szerencséd van a konzultáció során marketing szemléletű iránymutatást fogsz kapni, hogy a te esetedben milyen funnelt (értékesítési tölcsért, vásárlói útvonalat) érdemes felépíteni. Ez a stratégia fogja eldönteni, hogy megtérülő befektetés lesz-e a weboldalad. Ha igen, akkor folyamatosan szállítani fogja az új vásárlókat.

Elég jól ismerem a célközönségemet?

Pontosan tudnod kell, hogy a célpiacodnak milyen igényei vannak, hogyan és hol keresik a termékedet, szolgáltatásodat, milyen kulcsszavakra, kifejezésekre keresnek a Google -ben, milyen kommunikációval érhetsz náluk célba, online hol töltik a legtöbb időt. Ha nem ismered a célközönségedet, akkor az ajánlataidat sem fogod tudni úgy kialakítani, hogy azok igazán vonzóak legyenek számukra.

Melyik rendszert válasszam és miért? Ingyenes, bérelhető, WordPess alapú

Alapvetően 3 megoldást veszünk röviden górcső alá a webshopokat és a szolgáltatókat is beleértve.

Ingyenes megoldás: Wix, Webnode. Ezek a platformok jó alternatívát jelenthetnek elindulás gyanánt, viszont nem minden arany, ami fénylik, tartja a mondás. Egy jó alap weboldalt fel lehet velük építeni, viszont amikor elkészültél jó lenne, ha nem jelennének meg a reklámok, össze tudnád kapcsolni más programokkal, Facebookkal, szeretnél feliratkozókat gyűjteni, úgy általánosságban kihasználnád az online marketing adta lehetőségeket.

Igen ám, de ahhoz hogy ezekhez a funkcióhoz is hozzáférhess, választanod kell a különböző csomagok közül. Tehát az ingyenes weboldal sem lesz ingyenes. Éves szinten nagyjából 30 – 150.000 Ft (+ fejlesztő költsége, ha nem magad csinálod) között mozog a díja attól függően, hogy milyen funkciókra van szükséged.

Havidíjas megoldás: Részben ide is lehet sorolni a Wix-et, Webnode-ot az előzőekben tárgyalt díjak miatt. Továbbá jó alternatívát jelenthet a webshopoknak például a Shporenter. A Shoprenterről sok oktatóvideó érhető el és egy kis tanulással bárki képes vele felépíteni a saját webshopját. Persze itt is nagyon fontos, hogy legyen marketing stratégia a weboldal mögött, de ha nem lennék képes saját webshopot építeni, és sok termékem lenne, akkor én a shoprentert választanám.

Letisztult, modern, folyamatosan fejlesztik, megvalósíthatók vele a marketing célok és tudásához képest kedvező az ára. Éves szinten nagyjából 60 – 300.000 Ft (+ fejlesztő költsége, ha nem magad csinálod) között mozog a díja attól függően, hogy milyen funkciókra van szükséged.

WordPress alapú: Ez a megoldás az, amit a leginkább ajánlok. A WordPress egy bárki számára ingyenesen elérhető nyílt forráskódú szoftver, manapság ez a leggyakrabban használt weboldal készítő platform. Az új honlapok 49 %-a már WordPress alapon készül. Egyszerűen, gyorsan és programozási tudás nélkül készíthetsz vele weboldalakat, legyen az egy szolgáltatás weboldala vagy éppen webáruház.

A hozzá fejlesztett ingyenes vagy fizetős sablonokat felhasználhatod a weboldalad arculatának kialakítására, továbbá nagyon sok bővítmény (Plugin) érhető el hozzá, melyek segítségével további funkciókat tudsz az oldaladhoz kapcsolni. Minden marketing célt képes vagy vele megvalósítani, mivel rengeteg más szoftverrel összekapcsolható, így az automatizált folyamatok kialakítása is maximálisan alkalmas.

További előnye még, hogy bármikor átalakíthatod az oldaladat az igényeidnek megfelelően és a karbantartása is egyszerű. Éves szinten nagyjából 20 – 80.000 Ft (+ fejlesztő költsége, ha nem magad csinálod) között mozog a díja attól függően, hogy milyen funkciókra van szükséged. Ár érték arányban ez lesz a legjobb választás szolgáltatás alapú és kevés termékes webshopok esetében. Az is egy jó alternatíva lehet, hogy felépíti az oldalad egy kivitelező, majd szépen lassan beletanulsz a rendszered üzemeltetésébe, fejlesztgetésébe.

HOL VÁSÁROLJAK TÁRHELYET ÉS DOMAIN NEVET?

A tárhelyed lesz az a bérlet távoli számítógép, amelyről be fogják tudni tölteni az oldaladat a látogatók. Ugyanúgy ahogy otthoni körülmények között sem mindegy, hogy mennyire gyors a géped itt pláne nem lesz mindegy mivel hatással lesz az oldalad sebességére. Mindenképpen azt javaslom, hogy SSD tárhelyet vásároljatok, legyen hozzá Cpanel admin felület és SSL tanúsítvány, hogy biztonságos oldalként jelenjen meg.

Ezeket úgyis el fogja mondani az adott kivitelező, ha pedig magatok készítítek el olvassatok utána. A szolgáltatásnak éves díja lesz, higgyétek el, hogy ezen nem érdemes spórolni. Egy gyors és stabil tárhely jó supporttal és gyors ügyintézéssel aranyat ér. Én egyébként a https://rackforest.com -ot a https://www.rackhost.hu/ -t vagy a https://sybell.hu -t szoktam ajánlani ebben a sorrendben. Náluk egyszerűen meg tudjátok vásárolni a tárhelyet és a domain nevet is.

A modern kor elvárásai

Az oldaladnak mindenképpen reszponzívnak kell lennie, azaz optimális megjelenést biztosítson a tableteken, okostelefonokon és a számítógépen egyaránt. Ez azért nagyon fontos kritérium a mai világban mert egy-egy célcsoport tagjai például 80% -ban a telefonukról fogják megnyitni az oldalt. A felhasználói élmény alapján meg fognak ítélni és ez hatással lesz arra, hogy mennyien fogják megvásárolni a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Ez alapkövetelmény akár te készíted az oldaladat akár megbízol valakit a feladattal.

Honnan fognak jönni a látogatóim? Fizetett hirdetések

Az organikus elérés a múlté. Nem várhatsz arra, hogy majdcsak rátalál valaki a weboldalamra. Ha a fizetett hirdetések által mondjuk 30.000 Ft hirdetési költségből értékesítesz 150.000 Ft értékben szolgáltatást, akkor hiba lenne nem elköltened ezt az összeget. Mindenképpen kell fizetett hirdetéseket használnod, a kérdés csak az, hogy Google, Facebook, Instagram esetleg YouTube.

Én egyértelműen a Facebook és Instagram hirdetéseket ajánlom, mivel a legtöbb esetben toronymagasan ennek a legjobb megtérülése. Tapasztalataim szerint a Facebook hirdetések segítségével 10 – 30x, egyes esetekben akár 100x-os megtérülést lehet elérni, de csak abban az esetben, ha megfelelő a stratégia. Webshopok esetében a Facebook hirdetések és a Google shopping megfontolandó.

Szolgáltatások esetében a Facebook és a Google keresőhirdetések. Google keresőhirdetések olyan szolgáltatók esetében működnek jobban, ahol az emberek beírják a keresőbe, hogy: Cirkó javítás, vízvezeték szerelés, klímatisztítás, fűtésszerelés, villanyszerelés… A YouTube-ot alapvetően csak akkor ajánlom, ha már a vállalkozásod skálázásának a szakaszában vagy, tehát van egy magasabb bevételed és még több ember elérésével ezt az összeget szeretnéd növelni.

Én is meg tudom csinálni programozási tudás nélkül? Megéri belevágni?

Igen te is képes vagy felépíteni a saját weboldaladat és igen megéri elsajátítani ezt a készséget, mivel rendkívül nagymértékben hozzá tud járulni az életedhez ez a tudás. Ha megtanulsz weboldalt készíteni, akkor akár ezt a tudásodat is értékesítheted a jövőben. Manapság több olyan tanfolyam érhető el, ahol megtanulhatod, hogyan tudsz felépíteni WordPress alapú weboldalakat és jellemzően az áruknak a többszörösét érik ezek a tanfolyamok, neked csak arra kell ügyelned, hogy kitől akarsz tanulni.

Jó hír, hogy semmilyen előzetes programozási tudás nem szükséges. Érdemes befektetni ezekbe a képzésekbe azonban nagyon fontos, hogy a képzés marketing stratégia felépítéséről is szóljon mivel a weboldal lesz a karosszéria és a stratégia lesz a motor, ami az ügyfélszerzésen, vevőszerzésen keresztül a vállalkozásodat hajtani fogja. Időráfordítástól függően 1-3 hónap alatt elsajátítható ez a tudás.

SEO és követőkódok

Fontos, hogy a weboldalad Google barát legyen, mivel ezek alapján kerülsz előrébb vagy hátrébb a találati listában. Én nem tulajdonítok nagy jelentőséget, hogy kimaxold a SEO-dat, de természetesen egy közepes szintű beállítás mindenképpen javasolt. A WordPress rendszerében erre külön SEO plugin (bővítmény) érhető el, ami rendkívül fejlett és ingyenes.

A forgalmad nagy része fizetett hirdetéseken keresztül esetleg a Youtube csatornádról is érkezhet az oldaladra, ezért a SEO-nál sokkal fontosabb, hogy be legyenek állítva a Google Ads és a Facebook Pixel követőkód valamint a Google Analytics.

A konverziókövetés olyan eszköz, amely megmutatja, hogy mi történik, miután egy látogató műveletet hajtott végre egy adott hirdetéseddel, például: feliratkozik, vásárol, jelentkezik valamire, megnézett egy aloldalt.

Ezek segítségével tudsz hirdetni azoknak az embereknek, akik jártak már a weboldaladon. Ha vásárlás nélkül távoztak, akkor például fel tudsz ajánlani egy kupont, hogy visszacsalogasd őket.

Biztonság, betöltési sebesség, képek optimalizálása

A weboldalad biztonsága alapvető fontosságú. Mondanom sem kell, hogy egy feltört weboldal visszaszerzése és helyreállítása mennyi bosszúságot jelent az ember életében. A WordPress rendszerén belül ingyenes és fizetős megoldások is elérhetőek, azonban van pár trükk, melyek alkalmazásával rendkívül biztonságossá tehető a weboldalad.

Ha megbízol valakit a weboldal elkészítésével ezekre a részre is érdemes rákérdezned. A weboldaladon használj jó minőségű, azonban kis file méretű, optimalizált képeket, mert a túl sok nagyméretű kép rontani fogja a betöltődési sebességet. Ehhez ezt a képtömörítőt ajánlom: https://tinypng.com/ Továbbá ha meg akarod tudni mennyire gyors a weboldalad, akkor használd ezt az eszközt: https://tools.pingdom.com/

GDPR megfelelősség, ÁSZF, Adatkezelés

Vannak törvényi előírások, amelynek meg kell felelni. Ilyenek a GDPR megfelelősség az ÁSZF és adatkezelés. A jogszabályi előírásoknak megfelelően el kell készítened a vonatkozó dokumentumokat, melyeket meg kell jelenítened a weboldaladon. Ezekhez elérhetőek bizonyos sablonok a neten, de mindenképpen érdemes szakértővel konzultálni, mivel különböző tevékenységi körökre különböző jogszabályi előírások vonatkoznak.

Kiindulási alapként megnézheted a konkurenciád leírásait, azonban nem javaslom, hogy bármit is egy az egyben átmásolj a saját oldaladra, mert egyáltalán nem biztos, hogy maradéktalanul megfelel a hatályos szabályoknak, továbbá szerzői jog védi. Ismétlem csakis kiindulási alapként használhatod.

Weboldal karbantartása

A weboldalad karbantartására folyamatosan szükséged lesz, ezért nem mindegy, hogy mennyire teszed magad függővé másoktól és persze, hogy milyen összeget fizetsz érte. Egy WordPress alapú oldal karbantartása nem túl bonyolult feladat. Ha valaki megmutatja neked, hogy pontosan milyen lépéseket kell megismételned havonta, akkor bárki meg tudja csinálni.

Érdemes tehát elsajátítani ezt a készséget, mivel hosszú távon sok pénzt tudsz vele megtakarítani. Persze ha nagyon nem akarsz vele foglalkozni és inkább nyűgnek érzed, akkor bízz meg profi szakembert ezzel a feladattal.

Összefoglalás

Weboldal készítése előtt tervezd meg a marketing stratégiád. Döntsd el, hogy egyedül vagy segítséggel vágsz bele. Határozd meg, hogy mi a célod a weboldallal. Kérj ingyenes konzultációs lehetőséget akár több kivitelezőtől is. Tájékozódj, hogy melyik platform lesz a legmegfelelőbb számodra. Ismerd meg a vevőszerző rendszered működését. Kérj segítséget, ha valamit nem értesz pontosan.

Bízom benne, hogy tudtam segíteni ezzel az összefoglalóval, és bőven találtál benne számodra hasznos információkat. Ha úgy érzed, hogy másoknak is hasznos lehet, akkor oszd meg velük is. Legyen szép napod!