Amikor valaki Facebook hirdetéseket indít, akkor nyilvánvalóan az a célja, hogy a lehető leghatékonyabban juttassa el az üzenetét a célközönsége számára. Van azonban néhány megkerülhetetlen pont, amiket mindenképpen figyelembe kell venned, mielőtt elindítanád a következő kampányodat. Ha ezeket figyelmen kívül hagyod, könnyen lehet hogy csak a pénzedet fogod elégetni a kívánt hatás elérése nélkül. Az utóbbi időben nagyon sok kérdést kaptam a témában, ezért úgy döntöttem, hogy összeállítok egy listát a leggyakrabban elkövetett Facebook hirdetési hibákról. A tévutak elkerülésével azon hirdetők közé tartozhatsz, akik valós eredményeket képesek elérni.
1. Bejegyzés kiemeléssel, boostolással hirdetsz
Mind közül ez a leggyakoribb hiba, amivel találkozok. Amikor elkezdesz aktívan posztolni a Facebookon tapasztalni fogod, hogy az elért emberek száma nagyon alacsony. Ezért valami megoldást szeretnél, hogy több emberhez jusson el az üzeneted. Erre a legkézenfekvőbb megoldás a bejegyzés kiemelés. Gyorsan beállítod, megadod a paramétereket, aztán vársz.
Ez a módszer hozhat is némi eredményt likeok és kommentek formájában, viszont kevesen tudják, hogy a bejegyzés kiemelés funkció használatával csak azt éred el, hogy bizonyos számú embernek megmutassa a hirdetésedet a Facebook és ennyi. Ebben az esetben rengeteg olyan beállítási paraméterhez nem férsz hozzá, ami igazán hatékonnyá tudná tenni a hirdetéseidet, így nagy valószínűsége, hogy nem a megfelelő célcsoportot éri el a hirdetés.
Általában az szokott történni, hogy egy bizonyos összeg elköltése után az emberek vakarják a fejüket és kételkednek a hirdetések hatékonyságában. Itt két út közül választhatsz. Vagy hagyod a fenébe az egészet, vagy utánajársz hogyan lehetne javítani a dolgon.
A Facebooknak van egy komplett hirdetési platformja, ami sokkal komplexebb beállítási lehetőségeket kínál, mint a kiemelés. Mondhatjuk úgy is, hogy amikor bejegyzés kiemeléssel hirdetsz, akkor lényegében egy jéghegynek csak a “csúcsát látod és használod” az eredményességet jelentő beállítási lehetőségekről nem is tudsz, ezért aztán nem csoda, hogy nem jön a várva várt siker.
A hirdetési platformon belül már komplex kampányokat tudsz létrehozni. Több fajta kampány típus közül választhatsz a céljaid elérésére függvényében és olyan lehetőségeid nyílnak, amit eddig nem is gondoltál. Egy kis időt bele kell fektetned a rendszer megismerésébe, viszont az eredményeid sokkal jobban fognak alakulni.
2. Nem használsz Business Managert vagyis Vállalkozáskezelőt
Az előző pontban említettem a Facebook hirdetési platformját, ami nem más mint a Facebook Business Manager (Vállalkozáskezelő). Ez a felület fogja biztosítani, hogy a hirdetési rendszerben lévő összes lehetőséget maximálisan ki tud használni.
Első lépésben létre kell hoznod a saját vállalkozáskezelődet, majd létre kell hoznod a hirdetési fiókodat is, melyből elindítod majd a kampányaidat és hirdetéseidet. A vállalkozáskezelőn belül kell majd beállítanod a fizetési adatokat, pénznemet, időzónát, Facebook képpontot és egyéb a vállalkozásoldal kapcsolatos adatokat. Ha ezeken túlvagy, akkor már el is kezdheted létrehozni az első kampányaidat.
Azt ajánlom, hogy válts vállalkozáskezelőre, azaz Business Managerre, amit az alábbi linken keresztül ingyenesen meg tudsz tenni: http://business.facebook.com
3. Nem hazsnálsz Facebook Pixelt és remarketing hirdetéseket
A Facebook pixel másnéven Facebook képpont teszi lehetővé, hogy mérni tudd a kampányaid hatékonyságát, illetve remarketing hirdetéseket készíthess azok számára akik már jártak a weboldaladon vagy érdeklődésüket mutatták egy adott szolgáltatásod iránt.
A Facebook úgy optimalizálja a hirdetéseket, hogy megnézi, melyik látogató mennyi ideig marad a weboldaladon és milyen tevékenységeket végez. Ez rendkívül fontos adat a sikeres kampányokhoz. Ha nem használsz Facebook pixelt, akkor sötétben fogsz tapogatózni és nagymértékben korlátozni fogod a kiaknázható lehetőségeidet. A beállítása pofonegyszerű ha például wordpress oldalad van.
A pixelt mindíg a weboldalad “head” részéve kell beágyazni. A hirdetési fiókodban navigálj az eseménykezelő menüre majd a bal oldali sávban találsz egy zöld plusz jelet (Adatforrások hozzákapcsolása). Ezen belül a web kipipálása után tudod létrehozni a saját képpontodat.
WordPress oldal esetében a weboldalba történő beágyazáshoz használd a Pixel Your site nevű bővítményt, melyet ingyenesen tudsz telepíteni. A beállítást követően egy Google Chrome bővítmény telepítésével le is tudod ellenőrizni, hogy megfelelően működik-e.
4. Nem a megfelelő kampánycélt használod
Mielőtt létrehozol egy hirdetést alaposan gondold át, hogy milyen célt szeretnél elérni vele. Az algoritmus ara fog optimalizálni, amit megadsz neki célnak, ezért a hirdetési költséged jelentősen magasabb lehet, ha nem a megfelelő célt választod ki. A hirdetési összeg legjobb megtérüléséhez a hirdetéskezelőből kell indítanod a kampányaidat ahol jelenleg 11 kampánycél közül választhatsz, melyet 3 nagyobb csoportba rendeztek: ismertség, megfontolás és konverzió.
Tapasztalatom szerint a leggyakrabban használt kampánycélok az Aktivitás, Forgalom és a Konverzió. Röviden és tömören az aktivitás akkor hatékony, ha minél több hozzászólást és likeot szeretnél elérni. A Forgalmat akkor válaszd, ha sok látogatót szeretnél terelni a blogodra, ajánlataidra.
A konverziós hirdetés beállítása kissé több technikai készséget igényel, viszont ezzel a Facebook algoritmusa a konvertálókhoz (akik pl. feliratkoztak) tehát a feliratkozóidhoz hasonló emberekre kezdi el optimalizálni az adott kampányt. Ezt a kampánycélt kell választanod, ha például feliratkozókat gyűjtesz vagy egy jelentkezéses landing oldalra teleled a forgalmat. A konverziós kampány esetében elengedhetetlen, hogy be legyen állítva a Facebook pixel (Facebook képpont).
5. Nem használsz hasonmás célközönséget
A Facebook algoritmus rengeteg adat alapján dolgozik, ezért viszonylag nagy pontossággal tudja hogy mely tartalmakra reagálnak jól az egyes célcsoportok.
Hasonmás célközönség használatával megmondhatod a Facebooknak, hogy olyan embereknek mutassa meg a hirdetésedet, akik hasonlóak a korábbi feliratkozóidhoz, vásárlóidhoz vagy weboldal látogatóidhoz.
Ha például feliratkozókat gyűjtesz és van egy ingyenes csaliajánlatod, amit hirdetsz, akkor meg tudod mondani a Facebook algoritmus nak, hogy ahhoz hasonló embereknek mutassa meg a hirdetésedet, akik már feliratkoztak. A hasonmás célközönségek használatával rendkívül sok új emberhez tudsz eljutni, akiket érdekelhet a szolgáltatásod, de valami oknál fogva még nem találkoztak veled és az ajánlataiddal.
6. Nincs hirdetési stratégiád és többfelé viszed a látogatókat
A stratégiád fogja meghatározni azt, hogy csak a pénzedet adod oda a Facebooknak vagy valódi eredményeket, vásárlókat tudsz elérni általa. A hirdetési stratégia nemcsak a megfelelő Facebook beállításokból a kreatív megszerkesztéséből és a jó szövegezésből áll. Tudatos és előre megtervezett stratégiával kell rendelkezned, hogy pontosan milyen folyamaton vezeted végig az érdeklődőket és hogyan alakítod őket vásárlóvá.
Mindig az adott cél elérése lebegjen a szemed előtt, éppen ezért a megfelelő konverziós célok beállítása elengedhetetlen lépés. Ne azt vedd alapul, hogy hányan likeolják a hirdetést hanem azt, hogy mi az elérendő célod. Vannak olyan bizonyítottan működő hirdetési formulák, amelyek alkalmazásával jelentős eredményeket érhetsz el, de erről majd egy másik cikkben fogok írni.
7. Folyamatosan piszkálod a hirdetéseket
Amikor elindítasz hirdetést, akkor a Facebook elkezdi megjeleníteni a célcsoportod egyes tagjainak. Ezt követően a kiváltott reakciók és konverziók szerint tovább optimalizál, hogy számodra a legjobb eredményeket tudja biztosítani.
Ha folyamatosan módosítgatod a hirdetést, akkor megszakítod az optimalizálás “tanulás” folyamatát, így az algoritmus minden változást követően előröl kezdi a munkát. Ez számodra annyit jelent, hogy rosszabb eredményeket fogsz kapni, mintha hagytad volna.
Persze nem azt mondom, hogy a kevésbé eredményes hirdetéseket futtasd tovább, de mindenképpen érdemes 2-3 napot várni, hogy az eredményekből le tudd vonni a következtetéseket.
+1 PRO TIPP: Kétfaktoros hitelesítés
Ez a biztonsági beállítás teljesen ingyenes. Facebook csoportokban néha olvasni lehet róla, hogy valakinek feltörték a hirdetési fiókját és többszázezer forintot hirdettek el belőle.
A kétfaktoros hitelesítés beállításának segítségével pontosan ezektől a nem kívánatos esetektől kíméled meg magad, ezért nagyon fontos lépés. Lényegében ez egy biztonsági funkció, amely védi a hirdetési fiókodat azoktól, akik esetlegesen megpróbálják feltörni. Úgy működik, mint egy általános netbank, tehát a belépésnél küld egy kódot a telefonodra, hogy ezzel igazold a személyazonosságodat. Ha több felhasználója van a hirdetési fiókodnak, akkor ne felejtsd el mindenkinél beállítani.
Záró gondolatok
Most már tudod, hogy mik azok a főbb pontok, amit alapvetően figyelembe kell venned a jobban teljesítő Facebook hirdetésekhez, azonban ezek csak az alapok voltak. Még nem beszéltünk a kreatív elkészítéséről, a hirdetés szövegezéséről, a Headline megírásáról, az ajánlatod kialakításáról és a vásárlói útvonaladról.
Ezeken kívül még számos olyan sarokpont van, ami valójában meg fogja határozni a kampányaid sikerességét. A következő dolog amit tehetsz, hogy újra átfutod ennek a cikknek a főbb pontjait és a saját hirdetéseidre vonatkoztatva csinálsz egy gyors áttekintést, hogy alkalmazod-e a gyakorlatban az itt leírtakat.
Továbbá, ha nem vagy igazán megelégedve a jelenlegi eredményeiddel és úgy érzed lenne mit javítani a hirdetéseid hatékonyságán, akkor jelentkezz Facebook hirdetés elemzésre ezen a linken keresztül! A hirdetés elemzés után pontosan tudni fogod, hogyan készíts eredményes hirdetéseket a jövőben!