A hatékony vevőszerzésen múlik, hogy egy vállalkozás növekedési pályán van-e, vagy éppen stagnál. Különösen igaz ez kezdő vállalkozóként, amikor még nincsen kialakult marketing stratégia, ügyfélszerző rendszer, ami bevonzza az új érdeklődőket, vásárlókat. Ebben a cikkben bemutatok 14+1 gyakorlati példát, melyek gyakorlatba ültetésével azonnal elkezdheted növelni az ügyfeleid, vásárlóid számát.

De mielőtt belevágnánk! Alapvetően három tényezőtől függ, hogy a vállalkozásod bevételeit növelni tudjad:

Ha több új ügyfelet/vevőt szerzel.

Ha növelni tudod az ügyfelek “kosárértékét”, vagyis magasabb szintű és drágább szolgáltatást vesznek igénybe, drágább termékeket vásárolnak.

Ha minél többször tudod visszacsábítani a korábbi ügyfeleidet, vásárlóidat.

Fontos, hogy az alábbi módszerek csak akkor fognak működni, ha minőségi termékeid és szolgáltatásaid vannak, amelyekre bizonyított piaci igény van! Lássuk akkor sorban, hogy milyen módszereket tudsz alkalmazni az ügyfélszerzésre és melyek működnek a legnagyobb hatékonysággal:

1. Derítsd ki, hogy ki a célcsoportod és hol találod meg őket!

Akkor fogod elérni a legtöbb embert az üzeneteddel, ajánlatoddal, ha pontosan tudod, hogy milyen online (Facebook, Instagram, Youtube) és offline (Klubbok, találkozók, workshopok, események…) helyeken a legaktívabbak. Vagyis, hogy hol töltik a legtöbb idejüket. Hiába a jó ajánlat és a megfelelő stratégia, ha nem a megfelelő közönséget éred el vele.

2. Kérj ajánlásokat és gyűjts visszajelzéseket!

Ha valaki már igénybe vett Nálad egy szolgáltatást és elégedett volt, akkor kérdezd meg tőle, hogy ismer-e olyan személyt a környezetében, aki számára érdekes lehet a szolgáltatásod. Továbbá nagyon fontos pont, amit sokan elfelejtenek, hogy gyűjts visszajelzéseket az ügyfeleidtől, mert ezek alapján fogod tudni majd továbbfejleszteni a szolgáltatásodat. Ezeket fel tudod használni a Facebook oldaladon, Facebook csoportodban, landing oldalaidon, Google oldaladon, hogy bizalmat építsen azokban az érdeklődőkben, akik még nem ismerik a tevékenységedet.

3. Alakíts ki partnerkapcsolatokat, együttműködéseket más szolgáltatókkal, akik hasonló területen tevékenykednek!

Az együttműködések rendkívül jövedelmezőek lehetnek a számodra. Például ha esküvőfotós vagy és jó kapcsolatot alakítasz ki egy rendezvényszervezővel vagy esküvőszervezővel, akkor biztos lehetsz benne, hogy rengeteg megkeresésed lesz, feltéve, ha meg vannak veled elégedve. A partnered ajánlani fog téged és fordítva te is ajánlani fogod őket. Így gyakorlatilag olyan kapcsolatokat tudsz kialakítani, amik folyamatosan tudják biztosítani az új ügyfeleket.

4. Saját forgalomforrások, amelyeket irányítani tudsz!

Vannak olyan organikus forgalomforrások, amire nincs ráhatásod, és vannak olyanok, amiket irányítani tudsz. A Google-ben nem tudod befolyásolni, hogy mennyien fognak átkattintani a weboldaladra, viszont, ha van e-mail listád vagy Facebook csoportod, akkor ezeken a platformokon személyre szabott ajánlatokat tehetsz a feliratkozóidnak és a csoporttagoknak. Ezek lesznek a saját forgalomforrásaid, melyekre van ráhatásod.

Ne felejtsd el, hogy 80%-ban koncentrálj az értékadásra és csak 20%-ban legyen sales. Miért érdemes kiépítened ezeket a forgalomforrásokat? Ha valaki feliratkozik a hírleveledre vagy tagja a csoportodnak, akkor őket onnantól kezdve ingyenesen fogod tudni elérni az üzeneteddel ás az ajánlataiddal. Ezen kívül a személyes márkádat is növelni tudod, illetve számos előnnyel fognak járni a vállalkozásod fejlődése során ezek a lehetőségek.

5. Mond el az embereknek, hogy mivel foglalkozol!

Triviális lehet, de sokan mégsem teszik. Ha valakivel találkozol, és pont témába vág, amivel foglalkozol, akkor egész nyugodtan mond el neki pár szóban, hogy mit csinálsz. Ez főleg akkor nagyon hasznos, ha éppen egy rendezvényen vagy meetupon, üzleti reggelin találkozol különböző emberekkel.

Szuper kapcsolatok tudnak így kialakulni és könnyen előfordulhat, hogy az illető ismeretségi körében akadnak olyanok, akik azonnal igénybe vennék a szolgáltatásodat. Mivel a mostani helyzet eléggé lekorlátozza a személyes kapcsolatok kialakulását, ezért ugyanez vonatkozik a social média kommunikációdra. Posztolj, tegyél közzé storykat, legyél aktív az online térben.

6. Tartalommarketing, blog!

Ha folyamatosan hasznos tartalmakat állítasz elő, akkor ez nagyfokú bizalmat fog kialakítani a célközönségedben, így amikor találkozni fognak az ajánlatoddal, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel fognak rá igent mondani, mivel korábban már bizonyítottad a hozzáértésedet. Ez nagyon jó módszer arra, hogy egy szakértői státuszba helyezzen téged a piacod egyéb szereplőivel szemben.

7. Teremts lehetőséget, hogy ingyen vagy kedvezményesen kipróbálják a szolgáltatásaidat!

Bizonyára te is ismered a módszert, amikor egy edzőteremben az első alkalom ingyenes. Ezzel a csalival teremtenek lehetőséget, hogy kialakuljon az első benyomásod. Ha ez pozitív, akkor nagyobb valószínűséggel fogod megvenni az első havi bérletet. Ugyanezen szisztéma mentén te is lehetőséget biztosíthatsz az érdeklődőidnek, hogy megbizonyosodjanak a szolgáltatásod kiválóságáról.

Ha olyan típusú a szolgáltatásod, hogy ez beleférhet, akár egy ingyenes alkalom, konzultáció, felmérés, elemzés…stb., akkor könnyűvé teszed a célközönséged számára, hogy éljen a lehetőséggel. Ha az ingyenes lehetőség után meggyőződtek róla, hogy számukra a te szolgáltatásod lesz a megoldás, akkor garantált, hogy igénybe fogják venni. Már csak az a kérdés, hogy melyik ajánlatodra bólintanak rá.

8. Építs közöséget (Facebook, Instagram, Youtube, linkedin)!

A közösségépítésben hatalmas potenciál rejlik, amit nagyon sokan nem használnak ki, rendszerint azért, mert úgy gondolják, túl sok időt venne igénybe a menedzselése. Ebben van is némi igazság, ezért semmiképp ne akarj minden platformon egyszerre indulni. Ha még csak most indítottad el a vállalkozásodat, akkor azt javaslom, hogy válassz ki egyetlen csatornát, ami komfortos számodra. Ha ez megvan, akkor már csak arra kell figyelned, hogy folyamatos legyen a kommunikáció.

Ha viszont már van egy kialakult ügyfélköröd és szeretnéd szélesebb körben elérni az embereket, akkor gondolkodj el rajta, hogy melyik platform segítségével tudnál több emberhez elérni. Továbbá célszerű átlinkelni egyikről a másikra, hogy több hal akadjon a hálódba. Hosszútávon olyan lehetőségeket nyit meg, amivel drasztikus mértékben növelheted a bevételeidet.

9. Értékesítés telefonon: Sales Call

A jó öreg telefonos értékesítés nemigen fog kimenni a divatból. Ennek az oka pedig az, hogy megfelelő stratégiát és forgatókönyvet alkalmazva rendkívül hatásosan működik. Ez a stratégia akkor fog nagyon jó eredményeket hozni, ha olyan embereknek akarsz értékesíteni, amik már ismerik a munkásságodat esetleg már igénybe is vették a szolgáltatásod. Telefonon keresztül nagyfokú bizalomra tudsz szert tenni így a High Ticket (magas értékű) szolgáltatások eladása (300-500.000 Ft) során az egyik legjobb stratégia, amit választhatsz. Hátránya, hogy nem mindenki született értékesítő és igencsak kényelmetlenné válhat a beszélgetés, ha nem tudsz megfelelően irányítani.

10. Adj értéket!

Ahhoz, hogy az emberek elhiggyék, hogy jó vagy abban, amit csinálsz és bizalom alakuljon ki irányodba, értéket kell közvetítened számukra. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan meg kell válaszolnod a felmerülő kérdéseiket és olyan tartalmakat kell létrehoznod, amelyek megoldanak egy-egy kisebb problémát számukra. Ezek lehetnek: blogcikkek, facebook posztok, esettanulmányok, hogyan csináld videók, letölthető pdf, videós minikurzus…stb. A lényeg, hogy a célközönség egy adott problémájára nyújtson gyors gyakorlati megoldást. Ha újból elakadnának a témában, automatikusan te fogsz eszükbe jutni.

11. Csomagajánlatok kialakítása és hosszabb távú együttműködések!

Minél komplexebb problémáját tudod megoldani egy-egy ügyfelednek, annál többet lesz hajlandó kifizetni neked. Ha számukra létrehozol egy hosszabb távú, személyre szabott együttműködési lehetőséget, akkor kevesebb ügyféllel is lekörözheted a konkurenciádat. Miért fontos a jó ajánlatok kialakítása? Ha órabérben vagy alacsony árú egyszeri szolgáltatásokban gondolkozol, akkor rengeteg ügyfélre és sok munkára lesz szükséged, hogy elérd álmaid bevételét. Ezzel szemben, ha vannak magas árú csomagajánlataid, akkor kevesebb ügyfél mellett nagyobb bevételre tehetsz szert.

12. Kövesd a meglévő ügyfeleidet és érdeklődj, hogy tudsz-e még segíteni nekik!

Ha valaki bizalmat szavaz és vásárol tőled valamit, akkor a következő dolog amit tehetsz, hogy felajánlasz neki még valami kiegészítő szolgáltatást, azaz „upsell”-t. Lehet, hogy nem fog élni a lehetőséggel, de ha 10 emberből 5 igent mond, máris növelted a bevételedet. Mindig lesznek olyan érdeklődők a vállalkozásodban, akik nem elégednek meg a közepes ajánlatokkal, hanem többet akarnak. Ha a prémium ügyfeleid számára nincsen prémium ajánlatod, rengeteg pénzt hagysz az asztalon, amit a konkurenciád fog besöpörni.

13. Kövesd a potenciális ügyfeleidet, akik még nem vásároltak!

Persze nem a szó szoros értelmében. Aki elsőre nemet mond neked, az nem azt jelenti, hogy nem érdekli, csak lehet, hogy még nincs megválaszolva minden kérdése, vagy pont nem volt megfelelő az időzítés. A potenciális ügyfelek követésére többfajta megoldás van. Kiküldhetsz nekik e-maileket, Facebook hirdetésen keresztül is elérheted őket, esetleg telefonon is felajánlhatsz egy konzultációs időpontot.

14. Facebook hirdetések!

A leggyorsabb út az új ügyfelek megszerzésére, ha Facebook hirdetéseket használsz. Ha kiszámíthatóan akarsz új ügyfeleket szerezni a szolgáltatás alapú vállalkozásod számára, akkor én ezt javaslom a leginkább. Magasan megtérülő befektetés lesz, persze ehhez hozzá tartozik a megfelelő ajánlatok kialakítása és elengedhetetlenek a megfelelő beállítások alkalmazása. Ha nem értesz hozzá javaslom, hogy konzultálj előtte hozzáértővel.

+1. Mini sales funnelek (mini értékesítési tölcsérek) Facebook hirdetésekkel kombinálva!

A funnelek alapvetően olyan előre megtervezett vásárlói útvonalak, amelyek segítségével ügyfelekké tudod alakítani az érdeklődőket. Jellemzően ezek elég összetett és nehezen felépíthető marketing folyamatok, ám az a jó hír, hogy ügyfélszerzésre is lehet úgynevezett mini funneleket építeni, és ezek a mini változatokkal nagyon rövid idő alatt elképesztő eredményeket lehet elérni. Nagy előnye, hogy automatizálható, nincsen szükséged értékesítési tapasztalatra, telefonálgatásra és rengeteg embert el tudsz érni online. Ha megfelelően építed fel, akkor a hirdetéseid elindítása után máris jönnek az új ügyfelek!

Összefoglalás

Tapasztalatom szerint a leggyorsabban felépíthető és legnagyobb eredményeket hozó rendszer egy mini funnel, amelynek egyes elemeit Facebookon hirdeted. A következő cikkben megosztok veletek egy lépésről lépésre stratégiát, ami egy ilyen rendszer működését mutatja be.

Ha hasznosnak találtad a cikket és érdekel, hogyan tudsz több ügyfelet szerezni és magasabb bevételeket elérni szolgáltatás alapú vállalkozóként, akkor: Csatlakozz a zárt Facebook csoportunkhoz!